Elveszíthető-e az üdvösség

Igehirdető: botond

Sorozat: Zsidókhoz írt levél

Topics: #fordítás

Dátum: November 26, 2023

Elveszíthető-e az üdvösség, ki lehet-e esni a kegyelemből? Megosztotta ez a téma a protenstáns kereszténységet már 400 éve is, és azóta is. Ha valaki megtért, akkor be van biztosítva az üdvössége? Van, aki azt mondja: igen, míg más szerint: vigyázz, mert elveszítheted! Ismét más szerint: igen is, meg nem is. Vannak, akik hajótörést szenvedtek a hit dolgában. Miért tartják ezt sokan fontosnak? Miért kell tudni a választ erre a kérdésre? Ez egy bátorítás, Isten nem elvettetni akar. Illetve azokra gondolunk, akik még nem tértek meg. Van, hogy magunk sem vagyunk biztosak a kegyelemben, elbizonytalanodunk. Az üdvösség Isten ajándéka, vagy ki kell érdemelnünk? Ján. 10, 28: “Én örök életet adok nékik, és nem vesznek el soha, mert senki sem ragadhatja ki őket az én kezemből.” Más nem tudja elvenni, és a rám dölő fal sem. De én elveszíthetem, ha hátat fordítok Istennek, vagy a senkiben én magam is benne vagyok? Zsid. 6, 4-6: Mert az lehetetlen, hogy akik egyszer megvilágosodtak, … és mégis elálltak az igazság mellől, lehetetlen, hogy ismét megújuljanak. Ján. 15, 6: Ha valaki nem marad énbennem, lemetszik, mint a levágott vesszőt. Az egyik ige azt mondja, hogy senki ki nem ragadhat, a másik pedig, hogy kivágattathatnak. Isten harcol értünk, ha már megtértünk, és az övéi vagyunk. Ha bűnbánatot tartunk, üdvözülünk. Dávid meg tudta alázni magát, és kegyelmet kapott. Fontos a szabad akarat, amit nem vesz el Isten a megtérésünkkor. Ha hűtlenek vagyunk, Ő hűséges marad, viszont jogunk van megtagadni Istent, de akkor Ő is megtagad. Mit kell érteni az “elesés” alatt, és hogy “ismét megfeszítik Isten Fiát”? Volt egy neves fizikus professzor, aki megtért a negyvenes évek környékén. És amikor Magyarországon a kommunista változás történt, akkor megtagadta Krisztust, mert nem futhatott volna be karriert hívőként. Így viszont híres professzor lett. Nem lehet tudni, hogy üdvözült-e? Egy megtért katolikus testvér karizmatikus lett. Meggyógyult a rákbetegségből. Később elkapott egy másik súlyos betegséget, az ALS-t. A betegség lefolyása alatt az izmok megszűnnek működni, végül a légzőizmok is, és a beteg végül megfullad. Sok szenvedéssel járó betegség. Sokat imádkoztak érte, hogy meggyógyuljon, de nem történt semmi. Egyszer azt mondta a feleségének, hogy a Sátán alkut ajánlott neki, hogy meggyógyítja. De ő azt mondta, hogy meg van váltva. Meghalt, de nem esett el. Hogy lehet valaki biztos abban, hogy a halála után a mennybe kerül? Ha törekszem, akkor Isten segít megmaradni. Ami munkát Isten elkezdett, nem hagyja félbe. Inkább Isten munkája, mint az én ügyes törekvésem. Amikor meghívnak valahova, az nem az erőszakról szól. Az én döntésem, hogy elmegyek-e? A cél, hogy mindenki megértse, hogy mit, miért tesz. Fontos gondolkodva hinni! A hit nem azon alapul, hogy mit tanítanak, hanem azon, hogy a Biblia mit tanít. Ez a legfontosabb. Nem az az igazság, amit Botond, vagy Andy, vagy a katolikus, vagy a babtista,vagy a pünkösdi egyház tanít, hanem az igazság, nem pedig egy tanítás! Az igazság egy személy: Jézus. A kereszténység sokat vétkezett, amikor különböző tanítások miatt harcoltak. A tanítás csak az, hogy hogyan értettük meg az igazságot. Aki máshogy tanít, máshogy értette meg. Kálvin tanításának központjában kezdetben nem a predestináció, hanem Isten szuverenitása volt. Jacobus Arminius holland professzor azt mondta, hogy Isten azokat választotta ki, akikről látta, hogy hinni fognak. Az akkori teológusok nem úgy gondolkodtak, mint mi. Nem hasonlítottak össze igéket, hanem filozófiai fejtegetésekkel próbálták megérteni. Pelágius azt mondta, hogy az embernek szabad akarata van. Az egyház Agusztínusznak adott igazat, aki azt mondta, hogy nincs. A kegyelemnek ellen lehet-e állni, vagy ellenállhatatlan? Felvetődik a kérdés, hogy Jézus a kiengesztelést csak a kiválasztottakért végezte el, vagy pedig mindenkiért? Az eredendő bűn hogyan nyílvánul meg? A hívők állhatatossága alatt mit kell érteni? Némelyeket eleve elrendelt a kárhozatra? Ha ezen lovagolunk, akkor eltévedünk. A dogmatikus válasz szerint az üdvösség Krisztusban nem veszíthető el. A hangsúly azon van, hogy Kriztusban. Az üdvbizonyosságot nem tanítás adja, hanema Krisztussal való személyes kapcsolat. Igen is, meg nem is. Ha odajön valaki, hogy megcsalta a feleségét, de semmi baj, mert nem veszítheti el az üdvösségét, úgyhogy holnap is megcsalja. A válasz egy ilyen megnyílvánuásra: ha meg nem bánod a bűnödet, akkor Isten kitöröl az élet könyvéből. Ha más valaki viszont azzal jön, hogy vétkezett, és elveszítette az üdvösségét, akkor a válasz az, hogy nem veszítetted el. Gyere, imádkozzunk, és helyreáll a kapcsolatod Istennel!