Lukács 16. 18-31
Lukács 16,19–31.
- Lukács 16,19–31.
- „Volt egy gazdag ember,aki bíborba és patyolatba öltözött, és nap mint nap luxusban örvendezett.
- Volt egy Lázár nevű koldus is,aki a gazdag kapujához volt lökve, fekélyekkel tele,
- és azt kívánta,hogy bárcsak jóllakhatna a gazdag asztaláról lehulló morzsákkal; de csak a kutyák jöttek hozzá, és nyaldosták a sebeit.
- Történt pedig,hogy meghalt a koldus, és felvitték az angyalok Ábrahám kebelére. Meghalt a gazdag is, és eltemették.
- Amint ez a pokolban kínok között gyötrődve felemelte a tekintetét,látta távolról Ábrahámot és kebelén Lázárt.
- Ekkor felkiáltott: Atyám,Ábrahám, könyörülj rajtam, és küldd el Lázárt, hogy ujja hegyét mártsa vízbe, és hűsítse meg a nyelvemet, mert igen gyötrődöm e lángban.
- De Ábrahám így válaszolt: Fiam,jusson eszedbe, hogy te megkaptad javaidat életedben, éppen úgy, mint Lázár a rosszat. Ő most itt vigasztalódik, te pedig gyötrődsz.
- Ezen felül még közöttünk és közöttetek nagy szakadék is tátong,hogy akik innen át akarnak menni hozzátok, ne mehessenek, se onnan ide át ne jöhessen senki.
- Ő pedig így szólt: Akkor arra kérlek,atyám, hogy küldd el őt apám házához;
- mert van öt testvérem,beszéljen a lelkükre, nehogy ők is ide kerüljenek, a gyötrelem helyére.
- Ábrahám így válaszolt: Van Mózesük,és vannak prófétáik, hallgassanak azokra!
- De az erre ezt mondta: Nem úgy,atyám, Ábrahám, hanem ha a halottak közül megy valaki hozzájuk, akkor megtérnek.
- Ábrahám ezt felelte: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak,az sem győzi meg őket, ha valaki feltámad a halottak közül.”
A mai igehirdetést rendhagyó formába öntöttem. Inkább azt szeretném,ha elgondolkodnátok az alapigénkben található sok-sok üzeneten, s magatok találnátok meg, hogy mit jelent számotokra, mintsem hogy én mondjam meg, hogy mit üzen nektek az Úr. Ezért ma nem három kérdés lesz, hanem több. Vagy még több... Erről a példázatról sokszor azt gondoljuk,hogy a túlvilágról, a mennyről és a pokolról szól. Hogy azt tanulhatjuk meg belőle, hogy odaát nincs átjárás az egyik helyről a másikba. Való igaz, hogy ez is megjelenik Jézus tanításában, de a fő hangsúlyt ő nem ide helyezi. Gondolhatjuk azt is, hogy az egyház szociális küldetése van itt a fókuszban. Ez közelebb áll az igazsághoz, hogy Isten népének irgalmasnak, adakozónak, a szegényeket felkarolónak kell lennie. Ennek a példázatnak a csúcspontja mégis az, hogy a Szentírás elvezethet, és csakis a Szentírás vezethet el arra, hogy Istennek tetsző életet éljünk. A történet két emberről szól. Egy gazdagról és egy szegény koldusról,Lázárról. A gazdag ember az akkori körülmények között dúsgazdagnak számított. Olyan nagy háza volt, ami beillet egész palotának. A bejáratára a görög szöveg a „pülón” szót használja, ami kapucsarnokot jelent. Az ókorban ez külön, kettős toronyszerű építmény volt, ami a tulajdonképpeni templom vagy palota épületéhez vezetett. Ez a gazdag ember nem olyan volt, mint a tékozló fiú bátyja. Vele ellentétben tudta, hogy minden az övé, és örömmel élt is vele. Mindennap élvezte a fényes luxust. Nem is olyan volt, mint a tékozló fiú, mert ő nem bűnös életmódra szórta a vagyonát. De olyan sem volt, mint a hamis sáfár, aki a vagyonából igyekezett megvásárolni a későbbi életét, hogy bebiztosítsa a jövőjét. Pedig de jó lett volna, ha ez utóbbit tette volna! Nem volt semmi gondja-baja. Nem is kereste. Sőt észre sem vette. Mert Lázár gondja, nem az ő baja. A történet másik szereplője Lázár. Neve héberül Eleázár vagy Eliézer,aminek a jelentése: Isten a segítőm. Na, sokra megy a nevével, ha Isten segítségéből csak ennyire futja! Nyomorult, rongyos, hajléktalan koldus. Öltözete legfeljebb néhány rongy, ami a lábát sem fedi. Mintha a kifekélyesedett sebekbe öltözött volna ruha helyett. Nem is vették emberszámba. Mint egy koszos zsákot, odalökték a gazdag kapucsarnokának tövébe. S amíg a gazdag mindenféle földi jóval hizlalta magát, Lázár csak vágyakozott. De nem arra, hogy bárcsak ő lenne a gazdag helyében, hanem csak arra, hogy legalább azzal jóllakhasson egyszer, ami a lakomák során az asztal alá potyog. De senki észre sem vette, senki sem törődött vele. Ha emberek nem is, a kóbor kutyák annál inkább! Jöttek is csapatostul, és nyalogatták a védekezésre képtelen ember sebeit. Aztán eljött a nap,hogy mindketten meghaltak. A gazdagon nagy pompával temették, díszes kriptába helyezték örök nyugovóra, életéhez és vagyonához méltó végtisztességet kapott. Szegény Lázárról nem mondja Lukács, hogy eltemették volna. Legjobb esetben is elkaparták, mint egy kutyát, a jeltelen sír méltó az észrevehetetlen életéhez. De a történet nem ér itt véget. Mert nem a halálé, nem a síré az utolsó szó! Nem olvasunk semmit arról,hogy milyen volt e két embernek a vallási élete. Mint ahogy általában erről nem szólnak a történetek. Erről hallgatni szokás, mert a vallás, a hit magánügy. De Jézus ha nem is beszélt a titkos hitükről vagy hitetlenségükről, szólt a halál utáni létükről. A koldust angyalok vitték a mennybe, a gazdag pedig a pokolban találta magát. Itt a gazdag már észrevette Lázárt,akit korábban meg sem látott. Kiáltozott is rendesen vagyis inkább rettenetesen, hogy küldje el Ábrahám Lázárt, hogy enyhítse elviselhetetlen kínjait. – Fiam! – válaszolta kedvesen Ábrahám. – Neked voltak javaid az életedben. Mit kezdtél a vagyonoddal? Enyhítetted mások szenvedéseit? Adtál alamizsnát? Egyáltalán észrevetted,hogy ami a tiéd, azt Isten azért bízta rád, hogy jó sáfár módjára (vagy hamis sáfár módjára?) szolgálj vele? Sajnos, itt már nincs átjárás, magadra maradsz a kínjaiddal, mint ahogy annak idején te is magára hagytad Lázárt az ő kínjaival. – Ha már a pokolba nem jöhet Lázár a mennyből – szólt újra a gazdag,– akkor legalább a földre küldd vissza őt, hogy a testvéreim lelkére beszéljen, hogy ők is ide ne kerüljenek erre a rettenetes helyre! A gazdagban kicsit későn ébredt a felelősségérzet,a mentő szeretet. De még ebben is önző, mert csak a testvéreire gondol. S bár nem mondja ki, de érezni lehet a kéréséből, hogy a gazdag igazságtalannak tartja, hogy a gyötrelem helyre került. Neki ezt senki nem mondta, őt nem figyelmeztették. Ő nem is tehet az egészről. És különben is, mindenki úgy él, ahogy ő élt, senki nem törődik a másikkal, csak magával. Valami rendkívüli csoda – egy igaz ember feltámadása – csak felrázná a testvéreit, hogy ne vesszenek el! Lukács már tudta,a gazdag – ha ugyan valós emberről formálta Jézus a példázatot – még nem tudhatta, hogy egy igaz ember, nem is sokkal később, valóban feltámadt a halálból. Mi is tudhatunk már arról, hogy Urunk, aki az olyan önző, kicsinyes, érzéketlen, pökhendi emberekért halt meg, mint a gazdag, és mint amilyenek mi is vagyunk, feltámadt a halálból. Legyőzte a halált, s általa mi is legyőzhetjük saját „gazdag természetünket.” Erre tanít Mózes, a próféták, és már az Újszövetség is.
Kérdések a beszélgetéshez:
- Belegondoltál-e már abba,hogy a mai átlagember – és mi is – hasonló jómódban él, mint a példázatbeli gazdag?
- Észreveszed-e,hogy ennek ellenére ma is vannak olyan nyomorultak, mint a példázatbeli Lázár, akiket az átlagemberek nem látnak meg, és emberszámba sem vesznek?
- Azt könnyen megértjük,hogy a gazdagnak meg kellett volna osztania azt, amije volt. De megértjük-e, hogy nekünk mit kell megosztanunk, és kivel?
- Az egész világ gondjait nem tudjuk megoldani. De ki az az egy ember,akit rád bízott Isten, aki a te kapudban van?
- Egyszer láttam egy filmet,hogy keresztyének sokat adakoztak távoli missziók szegényei számára, de a saját városuk hajléktalanjai túl büdösek voltak ahhoz, hogy róluk is gondoskodjanak. A mi hajléktalanjainkról ki fog gondoskodni?
- A hangoskodó,erőszakoskodó kéregetők nem véletlenül ébresztenek ellenérzést, de az igazán rászorulók sokszor csendben halnak éhen, csendben fagynak meg. Ki hallja meg az ő sóhajaikat?
- Lázár nem zúgolódott a neki jutott rosszért. Miért szoktunk mi zúgolódni,panaszkodni, hogy elhordozhatatlan?
- Lázár nem vágyott arra,hogy bárcsak ő lenne a gazdag helyében, megelégedett volna a morzsákkal is. Kinek a helyére vágysz, milyen morzsákkal nem elégedsz meg?
- A csodák megtapasztalása nem változtatják meg az ember jellemét,nem tesznek alkalmasabbá Isten követésére, de Isten igéje megteheti. Miben változtatta meg jellemedet az elmúlt időszakban a Biblia olvasása?
- Ez a földi élet az egyetlen lehetőség,hogy felkészüljünk az örökkévalóságra. Mikor és kik iránt ébred fel benned a mentő szeretet?